previous pauseresume next

تأثیر ساعات خواب شبانه در سلامتی بدن

برخورداری از عادات صحیح غذایی و توجه به زمان خوابیدن و استراحت جهت حفظ سلامتی بدن و توانایی جذب مواد مغذی و دفع مواد زاید از اهمیت بالایی برخوردار است. برای سالم زیستن باید خواب راحت و آرامی داشته باشیم. با توجه به موارد زیر اهمیت خوابیدن برای شما روشن می­گردد:

ساعت ۹ الی ۱۱ شب زمانی است برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری. این عملیات توسط آنتی اکسیدان­ها انجام می­ گردد. در این ساعات بهتر است بدن در حال آرامش باشد در غیر اینصورت بر سلامتی خود اثر منفی گذاشته­ اید.

ساعت ۱۱ تا ۱ نیمه شب عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد که باید در خواب عمیق باشید.

ساعت ۱ تا ۳ نیمه شب عملیات سم زدایی در کیسه صفرا در طی یک خواب عمیق به طور مناسب انجام می گردد.

ساعت ۳ تا ۵ صبح عملیات سم زدایی در ریه­ ها اتفاق می افتد. برخی مواقع دیده می شود که افراد در این دوران سرفه شدید یا عطسه می کنند.

ساعت ۵ تا ۷ صبح این عملیات در روده بزرگ صورت می­ گیرد، لذا می توانید آن را دفع کنید.

ساعت ۷ تا ۹ صبح جذب مواد مغذی صورت می گیرد پس بهتر است صبحانه میل نمایید افرادی که بیمار می باشند، بهتر است صبحانه را در ساعت شش و نیم میل نمایند.

کسانی که می­ خواهند تناسب اندام داشته باشند، بهتر است ساعت صرف صبحانه برای آنها در ساعت هفت و نیم باشد و کسانی که اصلا صبحانه نمی خورند بهتراست عادت خود را تغییر داده و در ساعت ۹ یا ۱۰ صبح صبحانه میل نمایند.

دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب باعث می گردد، مواد سمی از بدن دفع نگردند.

از نیمه های شب تا ۴ صبح مغز استخوان­ها عملیات خونسازی را انجام می دهند.

بسیاری از افراد در ایام تعطیل تا دیر وقت بیدار می مانند و بعد از اتمام تعطیلات با خستگی بیشتر به سرکار می روند. چرا که اعمال بدنشان دچار سردرگمی شده و نمی داند چه باید انجام دهد. پس همیشه زود بخوابید و خواب آرامی داشته یاشید.

منبع:کتاب تغذیه و تناسب اندام-تألیف دکتر سید ضیاءالدین مظهری

 

                       (شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویین میاندشت-واحد بهبود تغذیه)

 

 

 

ارتباط با ما

اصفهان-شهرستان بویین میاندشت-شهر بویین میاندشت-ابتدای خیابان ولی عصر    تلفن: ۰۳۱۵۷۵۲۴۶۶۶