previous pauseresume next

راهکارهایی برای کاهش احساس تشنگی در ماه مبارک رمضان

*کاهش حجم غذای دریافتی در وعده سحری(زیرا مصرف غذای زیاد برای جلوگیری از گرسنگی باعث تشنگی بیشتری در طول روز خواهد شد.)

*پرهیز از دریافت زیاد قند، شکر، شیرینی ها،شکلات، زولبیا، بامیه،شله زرد،شربت غلیظ، نوشابه گاز دار، آب یخ و ... و مقادیر زیاد نوشیدنی مانند قهوه و چای.

*پرهیز از غذاهای شور و حاوی ادویه زیاد،کله پاچه و سیرابی، غذاهای سرخ کرده و چرب، غذاهای کنسروی( به خصوص تن ماهی)، سوسیس، کالباس، تخم مرغ آب پز، گوشت زیاد،نان و برنج و غذاهای پختنی زیاد در وعده سحری.

*پرهیز از خوابیدن بلافاصله پس از سحری.

*پرهیز از ورزش های شدید، حمام و سونای داغ در ساعات گرما.

*پرداختن به فعالیت هایی که باعث آرامش روحی – روانی می شوند.

*مصرف میوه هایی مانند انواع آلوها، انگور، خربزه، هندوانه، گرمک،طالبی، زرد آلو، هلو، شلیل، گیلاس، توت، سیب، گلابی، مرکبات، آب میوه های طبیعی در فاصله بین افطار تا سحر

*مصرف متعادل سبزی ها مانند کاهو، خیار، گوجه فرنگی، خرفه، گشنیز، تره، کاسنی، غازیانی( نوعی سبزی محلی)، یا ماست و خیار و نعناع، خورش کدو، آلو اسفناج یا کرفس( کم ادویه و کم نمک) در وعده سحر.

*پرهیز از مصرف ادویه و نمک زیاد و استفاده از رب انار، آبغوره، آب لیموترش، سرکه، گلاب، زرشک و روغن زیتون به عنوان چاشنی غذا و سالاد

*نوشیدن شربت های خاکشیر، تخم خرفه، تخم شربتی، ماءالشعیر، آب سیب، آب انار،آب آلبالو، سکنجبین با عرق نعناع یا کاسنی( که با کمی شکر تهیه شده باشند)، شیره انگور، شربت عسل و آبلیمو و گلاب، دوغ بدون نمک یا ۳-۲ عدد خرما همراه غذا و نوشیدن آب پس از غذای سحری جهت پیشگیری از عطش و گرما زدگی.

 

 

منبع: کتاب" راهنمای تغذیه و سلامت" ویژه ماه مبارک رمضان( دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)

 

تهیه کننده: واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویین میاندشت

ارتباط با ما

اصفهان-شهرستان بویین میاندشت-شهر بویین میاندشت-ابتدای خیابان ولی عصر    تلفن: ۰۳۱۵۷۵۲۴۶۶۶