previous pauseresume next

"سبوس" طلای گرفته شده از نان

نان بدون جوش شیرین و دارای سبوس (نان گندم و نان جو) نقش عظیمی در سلامت انسان و جلوگیری از یبوست، سوء تغذیه، نفخ و ترشی معده و ورم روده و ده ها اختلال دیگر در سیستم گوارشی و پاکسازی کولون ها و رکتوم و جلوگیرری از بواسیر و خونروی های مقعدی داشته و از مزایای بهره مندی از نان سبوس دار می باشد.

متاسفانه آنچه امروزه اکثریت مردم استفاده می کنند، نشاسته ی گندم و غلات و حبوبات است و غالبا بر آن جوش شیرین نیز که عامل ترشی و کاهش اسیدکلریدریک و دیاستازی های معدی است مزید می گردد. طبق تحقیقات جدید یکی از علل افزایش بیماری دیابت(مرض قند) ، فزونی مصرف نان بدون سبوس، سیب زمینی و برنج که غیر از نشاسته چیز دیگری نیست، می باشد.

ورود نشاسته به بدن که جزء کربوهیدرات ها و مواد قابل تغییر به قند است، موجب افزایش ترشح انسولین از لوزالمعده برای سوخت و ساز قند وارده به بدن می باشد. عدم توانایی و کاهش انسولین سبب پیدایش قند در خون(دیابت) می گردد. خوردن سیب زمینی و برنج بدون سبوس نیز همین نقش را در افزایش قند خون و کاهش نارسایی انسولین دارد.

بنابراین استفاده از نان سبوس دار می تواند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. زیرا مواد فیبری یا مواد سلولزی موجود در پوسته گندم دارای ۱۲ عامل مفید: از املاح معدنی و عناصر، ویتامین ها، اسید های آمینه مورد نیاز بدن است که ما به راحتی آن را در کارخانه های تهیه آرد گندم و بوجاری از گندم جدا کرده و به انعام و چارپایان می دهیم و فقط نشاسته گندم را مصرف می کنیم و به دنبال آن مبتلا به ترشی و نفخ معده و روده و افزایش قندخون و کاهش انسولین و بدتر از همه گرفتار یبوستی می شویم که دیگر مواد غذایی را درون روده ها نگه می دارد و عوارض وخیم را می آفریند.

بنابراین عرضه ی نان سبوس دار از مهمترین ارکان اشاعه ی فرهنگ تغذیه صحیح در جامعه و درمان گرسنگی های پنهان بدن افراد است. در کنار آن نیز می توان به عرضه ی نان جو ، نان شاهدانه ، نان زیره، نان شوید، نان سیر، نان شیرمال سبوس دار، نان خرما، نان آویشن و سایر نان های مفید اقدام نمود و به تدریج مزاج و مذاق مردم را به این گونه نان ها آشنا ساخته و عادت داد تا در آینده نه چندان دور، شاهد سلامت روز افزون افراد جامعه باشیم.

بنابراین اگر می خواهید شاهد بداخلاقی شوهر خود نباشید، اگر می خواهید بیماری های گوارشی خود و خانواده را نبینید و اگر می خواهید سال های سال زندگی شاداب و باطراوت داشته باشید،نکات زیر را نه در شعار بلکه در عمل به اجرا درآورید تا در مدتی نه چندان  طولانی شاهد نتایج درخشان تحول مکانیسم تندرستی و سلامت و تضمین توسعه پایدار آن باشید:

۱-خود را آماده پذیرش و مصرف "سبوس" این ماده حیاتی برای دستگاه گوارش نمایید و با کسانی که "سبوس" را از نان ها حذف کرده و دور می ریزند، به چالش برخیزید و مقابله کنید و با مراجعه به نانوایی محل، مخصوصا اگر از نوع سنگک و بربری باشد، در خواست چند کیلوتا ۲ کیلو) " سبوس نمایید.

۲-اگر در تهیه "سبوس" از نانوایی تردید دارید می توانید سبوس را در بسته بندی های بهداشتی تر از مغازه های مطمئن مواد غذایی(مانند سوپرهای مواد غذایی) یا داروخانه ها، در بسته بندی های بهداشتی آن ها را تهیه و مصرف نمایید.

۳-مهم این است که شما مقداری "سبوس" را تهیه کرده و به منزل ببرید و آن را مدیرانه در غذا ها استفاده کنید و کافی است داخل هرغذایی مثل انواع خورش ها، سوپ ها، آش ها (هنگام سرو غذا) و آب میوه ها ۱ قاشق غذاخوری سبوس اضافه کنید. البته اگر سبوس را بوداده و تفت دهید، خوشمزه تر خواهد شد. علاوه بر آن می توانید افراد خانواده را آگاهی و آموزش دهید و از آن ها بخواهید تا هر روز بعد از اتمام ناهار به عنوان دسر یک قاشق غذاخوری "سبوس" را با آب میوه مخلوط کرده و میل نمایند.

۴-به کیک هایی که می پزید یک قاشق سبوس اضافه کنید و با حوصله، انواع دسر را که مخلوطی از سبوس داشته باشد کشف و تهیه نمایید. خلاصه اینکه حداقل، روزانه به ازای هر نفر عضو خانواده، یک قاشق "سبوس" مصرف کنید.

و بالاخره بهتر است بدانید که سبوس غلات به ویژه گندم و جو حاوی الیاف گیاهی و مواد مغذی است و مصرف مواد غذایی حاوی سبوس نظیر انواع نان های سبوس دار در سلامت انسان بسیار موثر است و بدانید که این "سبوس" اعجازگر، حاوی مواد حیاتی است.

 

    (گروه سلامت جمعیت و خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویین میاندشت-برنامه سلامت میانسالان)

ارتباط با ما

اصفهان-شهرستان بویین میاندشت-شهر بویین میاندشت-ابتدای خیابان ولی عصر    تلفن: ۰۳۱۵۷۵۲۴۶۶۶